Jak korzystać z LinkedIn?
Jest to najbardziej popularna platforma do budowania sieci kontaktów branżowych, ale jak korzystać z LinkedIn, by otrzymywać oferty pracy lub przyciągać pracowników do firmy?
LinkedIn rządzi się podobnymi prawami, co znane nam wszystkim social media. LinkedIn jest zbliżony wyglądem i sposobem działania najbardziej do Facebooka, więc niektóre zabiegi stosowane tam, sprawdzą się również na biznesowym profilu LinkedIn.
Jak dostosować profil LinkedIn?
Profil, który prezentuje się profesjonalnie – przyciąga profesjonalne oferty. Zadbaj o podstawowe aspekty Twojego profilu LinkedIn, takie jak:
- Imię i nazwisko – niby banał, ale zdarzało mi się spotkać profile zatytułowane pseudonimem, co w większości przypadków może przekreślić szanse na zdobycie pracy.
- Zdjęcie profilowe – pamiętaj, by wyglądało profesjonalnie, a nie jak selfie z wakacji. Traktuj swój profil LinkedIn, jak CV, które chciałbyś wysłać swojemu przyszłemu pracodawcy.
- Nagłówek – powinien opisywać jak najzwięźlej Twoją profesję. Jeśli jesteś programistą Java, napisz to. Zamieść w nagłówku profilu słowa, które mogą stać się frazami kluczowymi podczas wyszukiwania.
- Branża i lokalizacja – to również bardzo ważny element profilu, gdyż rekruter firmy z siedzibą w Warszawie zapewne będzie szukał ludzi z okolicy, a nie np. z Gdańska.
- Podsumowanie – część profilu, która może przesądzić o Twojej przyszłej pracy. Spróbuj wcielić się w rolę rekrutera i napisać coś, co zachęciłoby Cię do nawiązania kontaktu. Nie musisz stosować tu oficjalnego tonu, ale też nie przesadzaj 😉
- Doświadczenie, wykształcenie i umiejętności – oczywiście im więcej, tym lepiej! Nie ważne, jak pięknie nie wyglądałoby Twój profil, jeśli nie masz doświadczenia, ukończonej dobrej szkoły lub jasno opisanych umiejętności – Twoje szanse na otrzymanie oferty pracy maleją.
Profil LinkedIn pozwala na umieszczenie jeszcze kilku dodatkowych informacji. Wymienione wyżej podpunkty są podstawą, ale warto jednak zwrócić uwagę na resztę możliwości, gdyż bogato opisany profil LinkedIn świadczy o Twoim profesjonalizmie i pozwala potencjalnemu rekruterowi zdobyć więcej informacji na Twój temat.

Jak korzystać z LinkedIn? Jak z CV w formie profilu online!
Uzupełniony profil LinkedIn to połowa sukcesu. Pozostało teraz pozbierać trochę kontaktów. System działania LinkedIn jest mocno zbliżony do Facebooka. Tutaj też zapraszasz ludzi do nawiązania z Tobą kontaktu. Różnica jest jednak taka, że na LinkedIn nie akceptuje się wszystkich, jak leci. Przy wysyłaniu zaproszenia warto jest zawrzeć krótką wiadomość, która opisze Cię i Twoje zamiary względem chęci kontaktu.
Udostępnianie publikacji innych użytkowników może zwrócić czyjąś uwagę właśnie na Ciebie. To samo tyczy się Poleceń i Komentarzy. Każda Twoja aktywność pod czyimś profilem to szansa na ujrzenie Cię w tłumie. Twój przyszły pracodawca lub wspólnik nie musi szukać Cię w wyszukiwarce LinkedIn, ale może znaleźć przez przypadek pod czyjąś publikacją. Zwracaj uwagę na to, co udostępniasz i jakie komentarze piszesz. Unikaj niepotrzebnych kłótni i nie pisz treści kontrowersyjnych, które mogłyby kogoś urazić. Nie chcesz przecież zrazić do siebie ludzi, którzy nawet Cię jeszcze nie poznali. Błędy popełnione w internecie ciężko wymazać.

Dobrej jakości treści to kolejna szansa, by zabłysnąć znajomością swego fachu. Nie wystarczy tylko przesyłać dalej czyichś publikacji. Warto od czasu do czasu stworzyć kilka autorskich treści. LinkedIn pozwala na opublikowanie kilku podstawowych formatów treści w social media, takich jak zdjęcia i filmy, ale jego największym atutem jest możliwość publikowania dokumentów PDF, które czytelnicy mogą pobrać i przeczytać później oraz artykułów. Podziel się wiedzą z innymi kolegami z branży. Może to być w formie tekstowej lub graficznej. Dobrze wykonana info grafika również przyciąga uwagę. Jeśli nie za dobrze obsługujesz Photoshopa, to Canva na pewno Ci pomoże – jest to proste narzędzie do tworzenia ciekawych grafik, które nie wymaga lat praktyki.
Potrzebujesz autorskich treści na profil LinkedIn? Kliknij!
Wezwanie do działania jest kluczowe w zdobywaniu zasięgu. Za każdym razem, gdy publikujesz autorskie treści umieść w tekście postu zwroty, które zachęcą odbiorców do interakcji. “Przeczytaj”, “sprawdź”, “zobacz”, “kliknij”, “obejrzyj”. Warto również zadać pytanie: “Co o tym myślicie?”, “a Ty jak sądzisz?” itp. Nie bój się wysłać do kogoś wiadomości, w której polecisz swój artykuł lub publikację. Pamiętaj, by zrobić to w miły i nienachalny sposób, a zwiększysz swoje szanse na zdobycie odbiorców.
Możliwości jest mnóstwo, a Twój sukces na LinkedIn zależy tylko od Twojej wyobraźni. Powodzenia!