Każda firma chce by ich graficzna identyfikacja wizualna wyróżniała się z tłumu!
Aby to osiągnąć, firma musi być charakterystyczna w każdym aspekcie.

Logo

Logo to element, który chcemy, aby stał się najmocniej kojarzony z naszym biznesem. To najważniejszy fundament graficznej identyfikacji wizualnej firmy. Ma być symbolem, który od razu po rzuceniu się w oczy będzie przywoływał na myśl naszą markę i zostanie w pamięci.
Dlatego też większość dzisiejszych logotypów jest prosta. Często zaprojektowana jedynie z jednego geometrycznego kształtu. Taki zabieg stosuje się po to, by łatwo można było go zapamiętać. Przykład – Nike, Apple. Niemal każdy na świecie kojarzy ich loga. Dlaczego? Bo są łatwe do zapamiętania!


Oczywiście zdarza się projektować logotypy, które są bardziej skomplikowane – Starbucks, posiadają liczne zdobienia – Żywiec, przypominają starodawne herby – Porsche lub są wykonane w 3D – Sony Ericsson. Logo ma również wyrażać siebie! Często firmy chcą aby ich logotyp mówił sam za siebie o tym, czym zajmuje się firma – WWF





O samych logach można by mówić godzinami, gdyż już dziś jest to ogromnie obszerny temat, ale zarazem ciężka do zrealizowania sztuka. Więcej na ten temat znajdziesz tutaj: Więcej o grafice!
Kolorystyka
Mogłoby się wydawać, że kolory odgrywają tu mniej ważną rolę, ale nie ma nic bardziej mylnego! Kolorystyka identyfikacji wizualnej to kluczowy element w postrzeganiu marki. Wyobrażasz sobie, żeby Coca-Cola zaczęła nagle używać koloru niebieskiego? Albo Pepsi czerwonego?
Kolory odgrywają ważną rolę w postrzeganiu marki, gdyż dzięki nim rozumiemy świat. Identyfikacja wizualna nie istnieje bez dobrej kolorystyki. Schodzimy tu już bardziej na temat rozumienia identyfikacji wizualnej pod pryzmatem psychologicznym, ale o to właśnie tu chodzi. Musimy rozumieć co danymi kolorami chce powiedzieć firma. Czerwony na YouTube przyciąga uwagę, bo rzuca się w oczy, natomiast kolor niebieski na Facebooku uspokaja i skłania do długiego korzystania z serwisu.
Odpowiedni dobór kolorów będzie odgrywał dużą rolę w postrzeganiu firmy.
Czcionka
Tekstem wyrażamy to, co chcemy przekazać, dlatego też odpowiednie dobranie czcionki jest ważnym elementem identyfikacji wizualnej. Dobrze dobrana czcionka świadczy o charakterze firmy. Niekiedy loga to tylko (a niekiedy “aż”) schludnie ułożone napisy, dlatego też font używany w identyfikacji wizualnej to kolejny istotny podpunkt. Nikt nie wyobraża sobie używania śmiesznej czcionki Comic Sans przy identyfikacji biura notarialnego lub poważnego, szeryfowego kroju Times New Roman do identyfikacji wizualnej firmy, która celuje w najmłodszych klientów. Tekstem wyrażamy to, co chcemy przedstawić światu, więc musimy uważać na standardy, które zostały na dobre zakorzenione w postrzeganiu.


Całokształt identyfikacji wizualnej
Na identyfikację wizualną składa się wiele elementów, lecz te 3 podstawowe pomagają w wykorzystaniu wizerunku marki w przygotowywaniu kolejnych elementów, takich jak filmy reklamowe, banery, reklamy, czy gadżety. Poza aspektami wizualnymi równie ważnym punktem jest również dźwięk używany np. w reklamach. Niemal każdy rozpozna charakterystyczny dźwięk “blasku” od Sony lub “Das Auto” Volkswagena. Idąc ulicą i słysząc go w tle zgiełku ulicy będziemy wiedzieć czyja marka się za nim kryje.
Sony
Volkswagen
Re-branding
Odświeżenie identyfikacji wizualnej to bardzo strategiczny, ale zarazem ryzykowny zabieg. Stawiamy bowiem na szali wizerunek całej marki. Od nowego projektu zależeć będzie postrzeganie naszej firmy. Niekiedy re-branding przynosił więcej szkód niż pozytywów dla firm, gdyż nie wszystko zostało dokładnie przemyślane i reakcja ludzi nie była satysfakcjonująca. Przykładem może być totalna porażka największej sieci handlowej z ciuchami w USA – Gap. Ich re-branding okazał się całkowitym niewypałem i wszystko wróciło do starej wersji już następnego dnia, a firma starała się wytłumaczyć rzekomo prowadzonymi badaniami konsumentów i ich reakcji.

Nie należy jednak bać się słowa re-branding. Idziemy z duchem czasu i często odświeżenie swojego wizerunku wychodzi firmom na dobre. Powiew nowoczesności jest na pewno warty uwagi, lecz należy wykonać go biorąc pod uwagę wszystkie aspekty, takie jak np. trendy, grupa docelowa, wiek odbiorców, lokalizacja no i przede wszystkim cel i historia firmy.

Identyfikacja wizualna to coś, czego potrzebujesz? Sprawdź moją ofertę klikając w przycisk poniżej!