Film reklamowy – 13 kluczowych aspektów

Film reklamowy musi się sprawdzić w kilku dziedzinach. Musi być dobry pod względem filmowym, ale również marketingowym. Przed Tobą kilka podstawowych pytań, jak i zasad, o których warto pamiętać, zanim jeszcze przystąpimy do nagrań!

Grupa docelowa, kto jest odbiorcą?

Podstawowe pytanie przed napisaniem scenariusza brzmi “kto to będzie oglądał?”. Inaczej stworzymy film reklamowy np. sklepu z ciuchami dla młodej grupy docelowej, a zupełnie w innym stylu nakręcimy reklamę np. poważnej firmy windykacyjnej. Ustalmy najpierw naszego odbiorcę

Miejsce dystrybucji

Klip reklamowy może być emitowany na mnóstwo różnych sposobów i w przeróżnych miejscach. Warto jasno określić, czy wideo trafi na Facebooka, czy będzie emitowane w telewizji. Inaczej bowiem tworzy się materiały wideo do widza, który oczekuje szybkiego montażu i dawki informacji w bardzo krótkim czasie (internet), a w zupełnie innym stylu, kiedy wideo będzie odtwarzane np. w holu firmy przed wejściem do gabinetu

facebook

Cel i przesłanie

Co chcemy daną reklamą przekazać? Chcemy zachęcić do kupna? Zaprezentować nowy produkt? Przedstawić w jak najlepszym świetle event muzyczny? Tak, jak ze wszystkim w życiu – jeśli mamy jasno określony cel, wiemy, w którą stronę się kierować.

Długość ma znaczenie

Długość filmu reklamowego wiąże się ze wszystkimi wcześniej wymienionymi aspektami. Jeśli tworzymy film na firmowe social media, wtedy musi być on krótki. Długi film będzie pasował na YouTube, lecz trzeba pamiętać, że pierwsze 5 s musi przykuć uwagę widza na tyle mocno, by nie pominął reklamy i obejrzał ją z zaciekawieniem do końca. Tak, istnieją takie produkcje! Oto jedna z nich:

Film reklamowy Allegro.pl

Gdzie kręcimy film reklamowy?

Plan zdjęciowy musi mieć gdzieś swoje miejsce. Lokalizacja filmu reklamowego może często przesądzić o jego końcowym efekcie. Klient może sobie życzyć prezentacji jego produktu na tle pięknych gór. Dojazd ekipy filmowej na miejsce, gdzie w tle będą piękne góry to również dodatkowy koszt Istnieją również reklamy nakręcone w 100% w studiu filmowym np. na green screenie. Zabieg taki dużo ułatwia, lecz nie każde studio filmowe ma takie możliwości

Lokalizacja filmu reklamowego to również część jego przesłania, gdyż jego cała kompozycja musi ze sobą współgrać.

Mała porada, która uratowała mi kiedyś życie: jak kręcimy reklamę np. nowo-postawionego biurowca, warto sprawdzić wcześniej prognozę pogody 😉

Czas na planie

Każda godzina na planie zdjęciowym to dodatkowy koszt, dlatego zanim zabierzemy się do pracy, warto dobrze się zastanowić nad logistyką całej operacji, by nie marnować czasu ekipy filmowej, ale przede wszystkim też swojego. Zasada “im szybciej, tym lepiej” się tutaj niestety nie sprawdzi. Często by uchwycić dobre ujęcia potrzeba czasu. Poganianie ekipy filmowej nie wróży nic dobrego. Należy również pamiętać, że zmiana planów na ostatnią chwilę będzie dodatkowo kosztować. Szybko i dobrze nigdy nie będzie tanio.

Film reklamowy – Materiały dodatkowe

Jeśli klient ma do dyspozycji gotowe materiały, które chciałby użyć w swojej reklamie – cudnie! Wyznaję zasadę, że surówki nigdy za wiele!

Dodatkowymi materiałami mogą być również ujęcia z drona. Nie każda ekipa filmowa ma takie cudeńko do dyspozycji, dlatego warto również ten aspekt wziąć pod uwagę.

Lektor i różne języki

Lubię tworzyć filmy, które mówią same za siebie i kiedy wyłączymy w nich dźwięk będzie nadal wiadomo o co chodzi. Jest to jednak dość trudna sztuka i niekiedy po prostu nie da się tego osiągnąć. Z pomocą przychodzi lektor, który nadaje wyrazu naszej reklamie. Lektor przydaje się nie tylko w filmach reklamowych!

Sam często pracuję, jako lektor, by dograć wymagane kwestie, nadające odpowiedniej tonacji filmu.

0:25 – zaczyna się kwestia lektora.

Z doborem lektora również należy uważać, gdyż nie użyjemy poważnego, męskiego głosu do reklamy nowej maszynki do golenia dla kobiet. No chyba, że klient tak chce! Ale to już temat na osobny artykuł 😉

Animacje 2D lub 3D

Ludzka wyobraźnia nie zna granic i niekiedy skaczący tygrys 3D, połączony z nagraniem prawdziwych ludzi w reklamie okazuje się być strzałem w dziesiątkę pod względem marketingowym. Animacje tekstu lub grafik mogą wydawać się błahym elementem, ale niekiedy zły dobór animacji może się okazać totalną klapą i przynieść okropne efekty. Warto również zastanowić się, czy na pewno potrzebujemy animacji w naszym filmie reklamowym, gdyż często przesyt jest naszym największym wrogiem.

Muzyka gra często pierwsze skrzypce!

Wszyscy dobrze wiemy, że odpowiednia muzyka (lub jej brak) zawsze ma ogromny wydźwięk w filmie. To muzyka buduje napięcie i tworzy klimat scen. Każdy kojarzy słynny soundtrack z filmu Szczęki, kiedy to widz, ma zacząć się bać.

Muzyka i jej odpowiedni dobór jest na tyle istotnym elementem, że warto jej poświęcić osobny artykuł.

Wizja, bo pomysł to pierwszy krok do sukcesu

Najwięcej w życiu uczymy się z obserwacji innych. Warto badać różne wizje, sprawdzać możliwości przedstawienia danej sceny, lub produktu, autorstwa innych filmowców. Absolutnie nie mówię tutaj o tworzeniu plagiatu! Mnóstwo inspiracji, ciekawych pomysłów i wizji na nasz produkt końcowy może przyjść właśnie podczas oglądania produkcji innych twórców.

Montaż, czyli cięcia, cięcia i cięcia!

Jeśli już wszystko mamy za sobą i wiemy dokładnie co i jak chcemy przedstawić, możemy przystąpić do montażu. Niektórzy uważają, że to właśnie montaż jest sercem filmu, gdyż dopiero tutaj zobaczymy jego ostateczny efekt.

Im więcej uwag, poprawek, dodatkowych elementów, animacji, dźwięków, a przede wszystkim nagranego materiału, tym dłuższy będzie proces montażu. Każda godzina jest jednak cenna przede wszystkim dla montażysty, jak i dla klienta, gdyż niekiedy promocja danego produktu z filmu reklamowego jest zaplanowana na bardzo bliski nam termin w kalendarzu. Jest jednak zasada, o której już wspominałem: “szybko i dobrze, nie będzie tanio”.

Budżet

Możemy mieć niesamowity pomysł na film reklamowy, lecz gdy zabraknie nam środków na jego realizację to… To lipa i nici z naszej wizji. Warto mierzyć siły na zamiary i dobrze przewidzieć cały proces, żeby na sam koniec żadna ze stron, czy to studio filmowe, czy klient, nie czuło się pokrzywdzone. Pieniądze będą definiować tutaj wygląd finalny produktu i czy w ogóle jego produkcja będzie realizowana, gdyż może się okazać, że koszta będą większe niż się spodziewaliśmy. Tak, jak ze wszystkim w życiu – jeśli chcemy otrzymać dobry film reklamowy, musimy się nastawić na “dobry” koszt.


Jeśli interesuje Cię film reklamowy lub po prostu chcesz dowiedzieć się więcej na temat filmów, zapraszam do kontaktu!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *